joi, 12 mai 2011

Discuri de Frana

Discurile de frana sunt piese folosite pentru a incetini sau opri o roata din miscarea de rotatie. Aceste discuri de frana sunt realizate din fier turnat, insa in multe cazuri pot fi realizate din materiale compozite (carbon-carbon ranforsat; compusi de ceramica etc.).

Un set de discuri de frana este conectat la roata sau la axa. Pentru a opri roata, materialul de frictiune  (placute de frana montate intr-un etrier) sunt fortate mecanic, hidraulic, pneumatic sau electromagnetic, sa adere la suprafata discurilor de frana. Frecarea determina discurile de frana atasate rotii sa o incetineasca sau sa o opreasca. Franele convertesc miscarea in caldura, iar atunci cand devin prea incinse randamentul lor scade, aparand fenomenul numit "brake fade".


Discuri de frana

Primele discuri de frana au fost folosite in anii 1890, in Anglia. Primul sistem de franare de acest tip a fost patentat de Frederick William Lanchester, in Birmingham, Anglia, 1902, fiind folosit cu succes pe automobilele Lanchester. Totusi, in prima jumatate a secolului 20, singurul material din care erau confectionate discurile de frana era cuprul. Performantele discurilor de frana realizate din cupru erau reduse.

Discuri de frana

Discuri de frana moderne si performante au aparut abia in 1953, fiind produse tot in Anglia, de catre Dunlop si folosite pe masina de curse Jaguar C-Type. In 1955 Citroen DS a fost prima masina de serie frantuzeasca care folosea discuri de frana moderne, in Anglia aparand abia in 1956 primul autoturism de serie cu discuri de frana de incredere: Triumph TR3. Primul automobil de serie cu discuri de frana pe toate cele 4 roti a fost Austin-Healey 100S.

Discuri de frana

In comparatie cu franele pe tambur, discurile de frana ofera performanta ridicata datorita racirii mult mai eficiente. In consecinta acestea sunt mult mai putin expuse fenomenului "brake fade" . De asemenea franele dotate cu discuri de frana se "Recupereaza" mult mai usor dupa submersiune.


Discuri de frana

In prezent, marea majoritate a automobilelor sunt dotate cu discuri de frana pe axa fata. Unele masini mai ieftine inca mai pastreaza solutia de frana cu tambur pe axa spate, din motive de costuri. Poate fi si acesta un compromis rezonabil, intrucat forta de franare pe spate este mult mai mica decat cea de pe axa fata.

2 comentarii: